Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativy

Pirátská strana podporuje liberální autorské právo a odstranění výsadního postavení OSA.


Moderátoři: Komise předsedajících, Kampaňový tým, Finanční tým, Zahraniční, Vedoucí RT

Pravidla fóra
  • V tomto fóru odpovídají členové a příznivci Pirátů na vaše dotazy k platnému autorskému zákonu a také k naší politice v oblasti kopírování.

  • Před položením dotazu zkuste najít odpověď v seznamu Často kladených otázek

anon126
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5085
Registrován: 14 čer 2010, 15:27
Dal poděkování: 1768 poděkování
Dostal poděkování: 2399 poděkování

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od anon126 »

Jamendo PRO a OSA vychází finančně zhruba nastejno.
jzvc píše:To neni vubec jasny, moc sem nehledal, ale podminky ucasti sem teda necet.
50%
jzvc píše:IMO by produkce nahravek mela byt proste koser v jakykoli podobe a kdekoli - sak je to primarne propagace tvurcu.
Souhlasím. Lex lata (současná právní úprava) stanovuje bohužel jinak. Rozdíl mezi OSA a Jamendo je zásadní. Jamendo PRO přináší narozdíl od OSA přidanou hodnotu. Nabízí cca 20 "atmosfér". Tzn., že když seš třeba čajovna, tak pustíš nějaký relaxační stream a:

(i) nemusíš se o to starat, hraje styl hudby, který pro svoje prostředí potřebuješ
(ii) 50% z toho, co zaplatíš jde autorům hudby, kterou hraješ, a ne Lucii Bílé
(iii) hraje pouze svobodná hudba a tak se podílíš na její propagaci a finanční podpoře

Alternativně si můžeš ze svobodné hudby udělat kolekci sám a nikomu neplatit nic.


Zdraví
Uživatelský avatar
Ondrej.Benkovic
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 40
Registrován: 01 čer 2010, 14:42
Profese: musician
Dal poděkování: 51 poděkování
Dostal poděkování: 60 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od Ondrej.Benkovic »

jzvc píše:To neni vubec jasny, moc sem nehledal, ale podminky ucasti sem teda necet. vOSA muze klidne taky tvrdit ze 1/2 z toho co vydela, rozda autorum, Itunes dokonce 2/3 ...
Aby bylo jasno, netvrdim ze se to nema zpropagovat jako varianta jak se vyhnout vOSE, ale zase bych to nebral jako neco uzasnyho. IMO by produkce nahravek mela byt proste koser v jakykoli podobe a kdekoli - sak je to primarne propagace tvurcu.
Jak psal Marcel, u jamenda platis presne za to, co hraje a deli se to 50/50.

Jinak z pohledu autora hudby - s tim, ze by vsecko melo byt zadarmo bych trosku brzdil. Souhlasí-li s tím autor, pak jistě. Pokud jsi ale někdy zkoušel vyprodukovat slušně znějící album, jistě víš, kolik práce, času a peněz to stojí. Jako provozovatel čajovny nemám problém těmto lidem za jejich práci něco zaplatit (ty 2 tis. ročně jsou na provoz jakéhokoli podniku dost zanedbatelná investice). Tím, že muziku autorů pouštím na nich nepřímo vydělávám, s tím, jak naše společnost momentálně funguje nevidím jediný problém v tom, že jim za to musím platit. Málokdo by to dělal dobrovolně. A nikdo nikomu nebrání vydávat i věci ke komerčnímu užití zdarma. Jen momentální situace vlády nahrávacích společností a zastupitelských organizací vytvořila situaci, kdy umělci musí škemrat o pozornost, zatímco tyto organizace tvoří umělé hvězdičky na kterých vidělává pár hitmakerů, kteří skrz tuto distribuční síť válcují zbytek kultury. Monopolem. Podrobnějí je to asi na diskuzi někam jinam a na hodně dlouho. Navíc si nejsem jistý, jestli jsem schopnej vecpat svůj pohled do psaného textu.

Hlavní problémy s OSA (ve spojení s veřejnou produkcí) bych viděl trošku jinde:
a) ze zákona zastupuje každého autora (tedy bez toho, že by se je o to někdo prosil), vybírá za něj poplatky a přitom o tom konkrétního autora nijak neinformuje. Ten si musí sám zjistit, zda-li za něj náhodou OSA někde něco nevybrala a pak se může o peníze zpětně přihlásit.

b) OSA vybírá poplatky naprosto paušálně, rozděluje pak podle svých tabulek, které tvoří na základě playlistů, které odevzdávají rádia, televize, atp. Provozovatelů se nikdo neptá, koho konkrétně pouští. Takže peníze sežere někdo úplně jinej. De facto posvěcené bezdůvodné obohacování.

c) OSA vystupuje, jako by měla na poskytování "služby" veřejné produkce monopol, pokud se člověk o otázku autorských poplatků aktivně nezajímá, nemá páru, že existuje i jiná možnost, než jim platit.

Jamendo je komerční projekt. Je to služba, která ti zjednoduší získání licencí k veřejnému provozování od autorů muziky, která je v jejich depozitářích. Umělce opět zastupuje, nikoli však výhradně (narozdíl od autorů zastupovaných OSA). Zároveň ti obstarává tematické streamy - nemusíš tedy příliš sledovat, co ti v podniku hraje, pustíš a jedeš. To je z hlediska provozovatele podniku velmi přínosná záležitost. Většina lidí nebude trávit čas hledáním muziky, kterou smí pouštět a pak skládat playlisty, člověk má většinou úplně jiné starosti.

Pro podniky v ČR existuje několik možností:

a) platit OSA (nejjednoduší možnost)

b) hledat si muzika, která je vydávána pod licencemi, které umožňují její komerční užití zdarma (neznam mnoho takové muziky, tohle žádný provozovatel podniku dělat nebude)

c) hledat jiné alternativy

většina lidí nemá o možnosti nějaké alternativy ani páru. Povětšinou je postup takový: provozovatel podniku není v této oblasti příliš vzdělaný, často netuší, že musí něco platit, takže neplatí>příjde OSA, vysvětlí že takhle ne, ukáže na pár paragrafů, vybere poplatky a vše je vyřízeno. Provozovatel platí, OSA vydělává, vše "funguje". Málokdo se o to začne zajímat hlouběji.

Jak jsem psal na začátku, nedělám to jako projekt Pirátů, hledám lidi, kteří by tu službu chtěli lokalizovat, protože mi přijde dost užitečná, dává všem volnější ruce a napřimuje vazby. A hlavně je to ona alternativa, jediná co znám, která je reálně jednoduše použitelná i pro lidi, kteří by jinak mávli rukou a radši platili OSA. Na Piráty se s tím obracím jednak proto, že si myslím, že je tu spousta lidí, kteří by to mohli vidět podobně jako já, jednak proto, že by se ten projekt dal využít k jejich zviditelnění a spojení s něčím, co má reálné dopady, funguje a ukazuje v praxi problémy, na které Piráti upozorňují.

Samotnou lokalizaci (viz odkazované vlákno) bych rozhodně nedělal jako Pirátská strana, ale jako tým lidí, co to chce udělat. Piráty bych s tím spojil v rámci oboustranné propagace, možná by se našlo místo na pirátská témata na Jamendo blogu... koho co napadne a co bude pohodlně průchozí...
Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12406
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 1116 poděkování
Dostal poděkování: 5176 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Marcel Kolaja píše:(iii) hraje pouze svobodná hudba a tak se podílíš na její propagaci a finanční podpoře
Nikoliv, užití hudby z Jamenda není v řadě případů o nic svobodnější než bývalo užití tebou tak kritizovaného papouška.

Jinak jsem k tomu sepsal text do často kladených otázek https://www.pirati.cz/faq/poplatky#mozn ... vani_hudby

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
V případě potřeby mě prosím kontaktujte napřímo přes telefon, Signal nebo přes mail - viz kontakty. Jiné zprávy nečtu.

Jana.Syrovatkova
Člen KS Praha
Příspěvky: 2876
Registrován: 04 zář 2009, 14:34
Profese: VŠ pedagog
Bydliště: trvalé Úvaly u Prahy, přechodné Praha 7, Holešovice
Dal poděkování: 232 poděkování
Dostal poděkování: 722 poděkování

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od Jana.Syrovatkova »

Už si mi stěžovali i lidé, kterým jako prodavačům skoro hrabe z toho, že pořád dokola pouští ta dvě CD-čka, která sehnali i s právy je pouštět zadarmo. Alternativa, kde bude té hudby víc tak mnoho právě prodavačů může velmi zaujmout. Zákazník tam nikdy nestráví tolik času, aby mu stále stejná hudba vadila.

Takže možnost podobného projektu je skvělá. V okamžiku, kdy se pustí běžné rádio, tak to je co 10 minut reklama, pokud tam toto není, tak tím líp.
anon126
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5085
Registrován: 14 čer 2010, 15:27
Dal poděkování: 1768 poděkování
Dostal poděkování: 2399 poděkování

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od anon126 »

Jakub Michalek píše:
Marcel Kolaja píše:(iii) hraje pouze svobodná hudba a tak se podílíš na její propagaci a finanční podpoře
Nikoliv, užití hudby z Jamenda není v řadě případů o nic svobodnější než bývalo užití tebou tak kritizovaného papouška.
Nekritizoval jsem papouška, ale jeho licenci :-) Ale máš samozřejmě pravdu.
Jakub Michalek píše:Jinak jsem k tomu sepsal text do často kladených otázek https://www.pirati.cz/faq/poplatky#mozn ... vani_hudby
Smazal jsem slovo "svobodné" z věty: "Jednou z možností je přehrávat pouze hudební skladby, které jejich autor uvolnil pod některými licencemi Creative Commons, které nezakazují komerční užití (CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-ND)." CC-BY-ND totiž není svobodná licence.
Uživatelský avatar
Kostas.Dimoskakis
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 149
Registrován: 07 říj 2010, 12:38
Profese: Elektro slaboproud - podnikatel
Bydliště: Bousovská 735/6, Praha 9 - Kbely
Dal poděkování: 41 poděkování
Dostal poděkování: 20 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od Kostas.Dimoskakis »

Jakub Michalek píše:
Marcel Kolaja píše: Jinak jsem k tomu sepsal text do často kladených otázek https://www.pirati.cz/faq/poplatky#mozn ... vani_hudby
Moc pěkný faq. Koukám, že projít ten web a najít vše zajímavé, mi bude ještě dlouho trvat :o
Jana.Syrovatkova
Člen KS Praha
Příspěvky: 2876
Registrován: 04 zář 2009, 14:34
Profese: VŠ pedagog
Bydliště: trvalé Úvaly u Prahy, přechodné Praha 7, Holešovice
Dal poděkování: 232 poděkování
Dostal poděkování: 722 poděkování

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od Jana.Syrovatkova »

Marcel Kolaja píše:Smazal jsem slovo "svobodné" z věty: "Jednou z možností je přehrávat pouze hudební skladby, které jejich autor uvolnil pod některými licencemi Creative Commons, které nezakazují komerční užití (CC-BY, CC-BY-SA, CC-BY-ND)." CC-BY-ND totiž není svobodná licence.
Také jsme vydali CD-čko pod licencí CC-BY-NC-ND, ale to je z mého pohledu prostě o tom: "Nevydělávejte na našem CD, aniž byste se nás zeptali." On je velký rozdíl "komerční užití" ve smyslu "pustím ho jako pozadí v čajovně" a jiné je "vydám ho profesionálně a budu za to inkasovat". Holt kdo chce to první, musí si napsat autorovi a ten mu to zřejmě povolí.
mitchoid
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 12 čer 2013, 09:30
Profese: tea jay
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 2 poděkování

Re: Produkce hudby v gastronomických zařízeních - alternativ

Příspěvek od mitchoid »

Zdravím vás Piráti,

provozuji čajovnu a z důvodů rozšíření prostor a tedy i reproduktorů jsem se začal zabývat otázkou OSA / Intergram. Nechci platit nesmyslné poplatky za populární hudbu, kterou v čajovně nehraji a hrát nebudu ani nechci a alternativa Jamendo PRO mne velmi zaujala chtěl bych na ní přejít. Vlákna zde na fóru s touto tématikou včetně FAQ mám již pročtenou, stále však váhám. Mám obavy zejména z reakcí OSA a příp. vyhrožováním soudním řízením a pokut. Rád bych se proto zeptal, jaké máte Vy zkušenosti po přechodu k Jamendo PRO? Mají s tím zkušenosti ještě další provozovny výjma čajovny Šangri-la? Stačí kontrolorům při kontrole předat právě Vámi doporučovanou odpověď o přehrávání Jamendo i se smlouvou? Je možné riziko každoměsíčního obtěžování kontrolorů z OSA jako v případě Šangri-la?
Odpovědět

Zpět na „Kopírování“