Jsme tu sice ve financích, ale NZP je tu off-topic. Kam diskuzi přesunout, pokud je o ní zájem?
Dovolím si dokonce i kacířskou úpravu definice nepodmíněného příjmu/dávky:
Ti kteří dostávají jakékoliv dávky (včetně důchodu) v souhrnné výší vyšší než nepodmíněný příjem na něj nemají nárok (v mezích se to dorovná = základní příjem jako minimální dávka všem).
(Prakticky je jedno jestli mluvíme o nepodmíněné dávce ale snížení ostatních, nebo podmíněnosti při zachování ostatních.)
firda píše: ↑21 zář 2022, 15:59Nemakačenka teď dostávájí podporu v nezaměstnanosti, základní příjem nahrazuje většinu takových dávek/podpor, takže v důsledku žádný rozdíl (ve Vašem příkladě).
P.S.: Představte si, že pro začátek dáte všem tisícovku a přesně o tu jim ale snížíte i veškeré dávky (takže pro ty na podporách se nic nezmění), zároveň tím o trochu zvýšíte DPH, aby se to pokrylo (a tím postupně přejdete k efektivní progresi daně). Tento postup můžete opakovat (např. každy rok), až tím odstraníte téměř všechny dávky/podpory (a to včetně důchodu) a zároveň prohloubíte tu progresi. V této fázi dojde ke zjednodušení a zprůhlednění danění a dávek. Pak je třeba přibrzdit a teprve podle ekonomických možností přejít do druhé fáze - zvyšování DPH+NZP a prohlubování progrese. Ano, v této fázi jistě dojde ke zvýšení počtu lidí, co nebudou chtít pracovat, protože jim bude NZP stačit. A právě proto je třeba s touto fází nespěchat.
(Je jedno jestli uvažujete DPH nebo daň z příjmu, nebo obojí, funguje to tak jako tak, ale dokud to nebude alespoň celo-evropské, tak je nutné zachovat obě daně, čistě kvůli přes-hraničnímu danění)