Dobrá, tak já si dovolím taky doplnit svou kandidaturu a report, co děláme.
PPEU řeším od doby, co se jí podařilo ustavit. Nebylo to vždycky úplně jednoduché, ale beru to tak nějak jako svoje děcko a zároveň jako velmi užitečný nástroj pro europoslance, jak udržovat kontakt s Pirátskými stranami mimo ČR. Zároveň má různé bolesti - asi nejproblematičtější je fakt, že je to podobně jako většina pirátských organizací (a podobně jako byla česká pirátká strana po většinu své existence) dobrovolnická organizace. Což v praxi implikuje, že neexistuje žádný "sekretář/tajemník/sektetářka/tajemnice...", který by řešil(a) administrativu (jak bývá zvykem u českého RP nebo RV). Očekává se, že tuto činnost vykonávají členové předsednictva. Myslím, že z pohledu kandidáta je dobré chápat, že to představuje
a) práci b) vlastní iniciativu c) nutnost účasti na zasedáních předsednictva. A mělo by se to zdůrazňovat v primárkách. Zároveň je nutné chápat, že nad rámec možnosti "nezvolíme ho/ji znovu", neexistuje příliš pák, jak "méně výkonné" členy předsednictva vyhodit. Pro pořádek podotknu, že vzhledem k finančím možnostem organizace a pirátským tradicím je momentální většinový názor "proti najímání placených lidí na administrativu".
Z toho, co se podařilo od zvolení stávajícího předsednictva
- je vyčištěný web
- věnoval jsem tomu vánoční prázdniny, proto tam byl ještě Lukáš Červinka. Honzovi se omlouvám - stačí říct a tvé údaje doplním, do teď mě nikdo na problém neupozornil, už je tam alespoň to jméno opraveno.
- začali jsme pravidelně komunikovat - na webovce, Facebooku i Twitteru jsou pravidelné výstupy.
Výstupy máme, byť - podobně jako v předchozím období - čekáme, až kolegyně Oktavie z Islandu dodá mediální strategii, kterou by se měly řídit, pro tuto chvíli je řešíme "operativně".
- máme poprvé v historii schválený rozpočet.
Předchozí nastavení bohužel bylo "předsednictvo se volí na prvním zasedání v daném roce", takže nově zvolené předsednictvo prostě nemělo prostě nemělo schopnost si bez přípravy nechat schválit Radou nový rozpočet. Za zrušeního tohoto dead-locku děkujeme ještě předchozímu předsednictvu, které vedla @Marketa.Gregorova
- máme přístup do Lucemburského obchodního rejstříku a aktualizovanou verzi Stanov v něm
- v předchozím období to řešil člověk od Lucemburských Pirátů, který se bohužel (jak jsem pochopil) trošku zbláznil a odešel, takže jsem si vyběhal vlastní přístup a už nejsme v rozporu se zákonem
- podařilo se dostat velkou část mezinárodní Pirátské komunity na Mattermost.
V překladu - jsme schopni operativně diskutovat věci, chodí nám tam třeba i Piráti z USA. Předchozí stav byl, že se to řešilo po mailing listech, takže všechno hrozně táhlo.
- máme zrevidovanou členskou základnu - v Chorvatsku a Rumunsku nám Pirátské strany už před nějakou dobou zmizely, na Slovensku přibyla. Revize máme schválené Radou.
Čili by neměl být do budoucna takový problém s ustavením kvóra na Radě a tento dead-lock je snad prozatím zažehnán.
- zasedání předsednictva jsou nově streamovaná na YouTube.
Před tím byla pouze na mumble a nahrávala se.
- máme zvolenou a ustavenou "Code of Conduct Council" (tj. instituci pro mediaci a řešení sporů)
Z toho, co se musí (ideálně v tomto volebním období) stát
- potřebujeme vyřešit kompatibilitu Fio banka - Lucemburský obchodní rejstřík - v tuto chvíli je věc položená tak, že jedni plně neakceptují dokumenty druhých, takže pokud bychom to nevyřešili, museli bychom měnit banku (a přišli o transparentní účet)
- potřebujeme vyřešit sdílení osobních dat mezi PPEU a členskými organizacemi - efektivně žádný větší IT projekt není možný, pokud vám systémy partnera nesmějí autentifikovat uživatele
- potřebujeme zpracovat rozpočet na příští rok a obecně naučit lidi, že "se dá čerpat", aby se nebáli chodit s vlastními projekty
- potřebujeme dořešit monitoring webů a sociálních sítí (v danou chvíli jsou naše data o komunikaci Pirátů mimo ČR velmi limitovaná)
- potřebujeme změnit Stanovy, aby bylo možno flexibilněji přijímat členy (protože jinak tu stranu v životě nezaregistrujeme)
- upgrade webu (ten WordPress je dlouhodobě nebezpečný a zároveň limitující)
Ze zkušenosti z předchozích předsednictev bych řekl, že problém neřeší další předpis, jako spíš konkrétní aktivita lidí v předsednictvu. Osobně bych chtěl na tomhle místě poděkovat Alessandrovi Ciofinimu, protože bez pokladníka vždy ochotného pracovat nebo jet přes půl Evropy do Prahy hádat se s Fio bankou by pozice předsedy byla očistcem. A dále určitě Oliveru Herzigovi a Markétě Gregorové za ochotu posouvat věci dopředu. A teda doufám, že to česká Pirátská strana zohlední při samotném hlasování.
Zároveň se omlouvám, že věci zdaleka nefungují dokonale, skutečně je problém, že zapisovatelé nám nepřekopírují věci z padu do wiki a lidi v létě nechodí na zasedání, protože jsou na dovolených. Tento problém nelze trvale a robustně vyřešit přepisováním stanov nebo jednacích řádů, ale pouze zajištením nějakých "vlastních zdrojů" a "zaměstnanců". Dlouhodobě je cílová meta je 7 členských stran s volenými zastupiteli na regionální, národní nebo evropské úrovni, protože pak nám třeba Evropský úřad pro politické strany a nadace dá nějaké peníze a budeme si moct snad pořídit člověka na administrativu.
Tolik tedy současný stav a vize do budoucna, jak to zlepšovat. Osobně to mám tak nastavené, že považuju tuhle organizaci za prioritu a budu se snažit jí pomáhat bez ohledu na konkrétní pozici, čili mám úmyslu kandidovat na pozice předsedy, místopředsedy nebo řadového člena předsednictva (a alternativně dobrovolníka bez funkce

).
P.S. Jednací řád předsednictva skutečně neexistuje. Ten odkazovaný byl přijatý v předchozím volebním období a současné předsednictvo to neřešilo. Tohle kopíruje zaběhnutou praxi v PPCZ, že si předsednictva (alespoň co já vím) na místní, regionální ani státní úrovni vlastní jednací řády neschvalují. Stávající rovnováha v předsednictvu (hodně Islanďanů a Čechů, málo Němců) tomuto přístupu spíše nahrávala, nicméně je-li vůle po změně, asi není problém něco takového vyrobit.