noneis píše:Nerovnost může a ženy,
Sice to zní hrozně, s přihlédnutím k tím strašením mučením apod. - ale fakticky, ve své době byl předpoklad, že žena má asi tak "50%" práv muže docela progresivní. V západních křesťanských společnostech totiž reálná práva žen (mimo rodinu, do které patřily) byla nulová skoro až do 19.století. A radši bych nezkoušel pátrat, do kdy v Evropě probíhaly čarodějnické procesy, nemluvě o tom, co prováděla třeba inkvizice ještě začátkem novověku ve Španělsku a Portugalsku a jejich koloniích (mj. šlo o dohled nad konvertity, který ale mohl být účelově zneužíván) (to navíc nebyl doslovný výklad ničeho, ale naprostá svévole).
Když přišel islám do Indie, konvertovali k němu především lidé z nižších kast, protože překvapivě - Islám jim nově dával aspoň nějaká práva (ženám pak "poloviční" práva), zatímco z logiky věci nižší kasty neměly v kastovní hindusitické společnosti fakticky žádná práva - a segregace žen v hinduismu byla kapitola sama pro sebe, to byl spíš starověk, než středověk...
V neposlední řadě wahábistický výklad islámu, exportovaný Saúdskou Arábií, prostě není jediný. Ve středověku bylo období, kdy všechno bylo naopak (Arabové a Mauři progresivní, my barbaři, upadlí do doby temna) a to, že teď mají "středověk" oni, neznamená, že se to nemusí celé zase nějak obrátit (stačí připomenout, jak se "křesťanská" civilizace zachovala v Evropě za éry fašismu a nacismu).
Vlna exportovaného terorismu (viz teď to Dánsko) je téměř bez vyjímky spojena s wahábitskou interpretací islámu. (případný šítský teror nebývá "exportován" a je téměř bez vyjímky obrácen dovnitř vlastní komunity či teritoria...). Jde tedy o určitýou sektu v rámci islámu - něco jak když papežové ve středověku měli vlastní armády a vojensky ovládali min. Itálii (když neovlivňovali i zbytek evropy). Uprchlíci do Evropy v drtivé většině utíkají právě před tím, co mají doma - chtějí žít +/- normálně (i když pro ně je to hlavně o konzumu), a rozhodně jejich cílem není nás nějak islamizovat (ale navenek to nemohou říct, protože právě islám je v tomto ideologie jako komunismus: lidé z komunistických zemí, pokud se chtěli vrátit, také nemohlo vystupovat proti domácímu režimu, to bylo monitorováno).
Problém s kritikou islámu je prostě v tom, že je třeba rozlišit, co s rovnáváme s čím: některé naše slavné demokracie daly hlasovací právo ženám až po 2.světové válce (Francie), apod. Výdobytky moderního evropského a amerického životního stylu se často prosadili navzdory křesťanství, než aby vycházely z něj: ano, sekulární humanusmus, liberální individualismus, romantický koncept dobrovolné lásky - to vše jsou úžasné vynálezy posledních zhruba 150ti let... ale třeba ve zdravotnictví byli Arabové ve středověku napřed před námi a spousta našich dnešních hodnot se z antické éry dochovala do současnosti díky nim. Tím, čím jsme, jsme do značné míry proto, že romantici oprášili předkřesťanské antické tradice, hodnoty či zvyklosti a to vše smísily z mimokřesťanskými vlivy moderní vědy, apod. Islámský svět si navzdory fundamentalistům nejspíš projde něčím podobným. Spousta liberálních imámů podává inteligentní fatwy, než co já vím - některé fanatičtější křesťanské sekty v USA.
Antiislamismus je prostě naprosté odvádění pozornosti od skutečných problémů. To, že pořád lze dosáhnout toho, že čistě uměleckým (provokativním) projevem přitáhnete pozornost nějakého pošuka, který vás zabije, je sice pozoruhodný fenomén... ale toto v různých podobách trvá už léta (Rushdie...). Svým způsobem to ze svobody projevu dělá adrenalinový sport... ale nevím, jestli je to dostatečná záminka vyhlásit, že miliardovou populaci muslimů chceme buď konvertovat nebo vyhladit, případně kolem nich postavit železnou oponu (nakonec si jí staví sami mezi sebou - Saúdi, za jejichž peníze to celé podle všeho začalo vs. ISIS...).
Fakticky... co kdyby se místo odvádění pozornosti směrem k hrozbám, které jsou v ČR naprosto fiktivní, začalo řešit, v čem my sami právě pracujeme na tom, abychom zcenzurovali sami sebe? A to možná ne pod hrozbou trestu smrti - ale o to byrokratičtěji a efektivněji?