jzvc píše:To neni vubec jasny, moc sem nehledal, ale podminky ucasti sem teda necet. vOSA muze klidne taky tvrdit ze 1/2 z toho co vydela, rozda autorum, Itunes dokonce 2/3 ...
Aby bylo jasno, netvrdim ze se to nema zpropagovat jako varianta jak se vyhnout vOSE, ale zase bych to nebral jako neco uzasnyho. IMO by produkce nahravek mela byt proste koser v jakykoli podobe a kdekoli - sak je to primarne propagace tvurcu.
Jak psal Marcel, u jamenda platis presne za to, co hraje a deli se to 50/50.
Jinak z pohledu autora hudby - s tim, ze by vsecko melo byt zadarmo bych trosku brzdil. Souhlasí-li s tím autor, pak jistě. Pokud jsi ale někdy zkoušel vyprodukovat slušně znějící album, jistě víš, kolik práce, času a peněz to stojí. Jako provozovatel čajovny nemám problém těmto lidem za jejich práci něco zaplatit (ty 2 tis. ročně jsou na provoz jakéhokoli podniku dost zanedbatelná investice). Tím, že muziku autorů pouštím na nich nepřímo vydělávám, s tím, jak naše společnost momentálně funguje nevidím jediný problém v tom, že jim za to musím platit. Málokdo by to dělal dobrovolně. A nikdo nikomu nebrání vydávat i věci ke komerčnímu užití zdarma. Jen momentální situace vlády nahrávacích společností a zastupitelských organizací vytvořila situaci, kdy umělci musí škemrat o pozornost, zatímco tyto organizace tvoří umělé hvězdičky na kterých vidělává pár hitmakerů, kteří skrz tuto distribuční síť válcují zbytek kultury. Monopolem. Podrobnějí je to asi na diskuzi někam jinam a na hodně dlouho. Navíc si nejsem jistý, jestli jsem schopnej vecpat svůj pohled do psaného textu.
Hlavní problémy s OSA (ve spojení s veřejnou produkcí) bych viděl trošku jinde:
a) ze zákona zastupuje každého autora (tedy bez toho, že by se je o to někdo prosil), vybírá za něj poplatky a přitom o tom konkrétního autora nijak neinformuje. Ten si musí sám zjistit, zda-li za něj náhodou OSA někde něco nevybrala a pak se může o peníze zpětně přihlásit.
b) OSA vybírá poplatky naprosto paušálně, rozděluje pak podle svých tabulek, které tvoří na základě playlistů, které odevzdávají rádia, televize, atp. Provozovatelů se nikdo neptá, koho konkrétně pouští. Takže peníze sežere někdo úplně jinej. De facto posvěcené bezdůvodné obohacování.
c) OSA vystupuje, jako by měla na poskytování "služby" veřejné produkce monopol, pokud se člověk o otázku autorských poplatků aktivně nezajímá, nemá páru, že existuje i jiná možnost, než jim platit.
Jamendo je komerční projekt. Je to služba, která ti zjednoduší získání licencí k veřejnému provozování od autorů muziky, která je v jejich depozitářích. Umělce opět zastupuje, nikoli však výhradně (narozdíl od autorů zastupovaných OSA). Zároveň ti obstarává tematické streamy - nemusíš tedy příliš sledovat, co ti v podniku hraje, pustíš a jedeš. To je z hlediska provozovatele podniku velmi přínosná záležitost. Většina lidí nebude trávit čas hledáním muziky, kterou smí pouštět a pak skládat playlisty, člověk má většinou úplně jiné starosti.
Pro podniky v ČR existuje několik možností:
a) platit OSA (nejjednoduší možnost)
b) hledat si muzika, která je vydávána pod licencemi, které umožňují její komerční užití zdarma (neznam mnoho takové muziky, tohle žádný provozovatel podniku dělat nebude)
c) hledat jiné alternativy
většina lidí nemá o možnosti nějaké alternativy ani páru. Povětšinou je postup takový: provozovatel podniku není v této oblasti příliš vzdělaný, často netuší, že musí něco platit, takže neplatí>příjde OSA, vysvětlí že takhle ne, ukáže na pár paragrafů, vybere poplatky a vše je vyřízeno. Provozovatel platí, OSA vydělává, vše "funguje". Málokdo se o to začne zajímat hlouběji.
Jak jsem psal na začátku, nedělám to jako projekt Pirátů, hledám lidi, kteří by tu službu chtěli lokalizovat, protože mi přijde dost užitečná, dává všem volnější ruce a napřimuje vazby. A hlavně je to ona alternativa, jediná co znám, která je reálně jednoduše použitelná i pro lidi, kteří by jinak mávli rukou a radši platili OSA. Na Piráty se s tím obracím jednak proto, že si myslím, že je tu spousta lidí, kteří by to mohli vidět podobně jako já, jednak proto, že by se ten projekt dal využít k jejich zviditelnění a spojení s něčím, co má reálné dopady, funguje a ukazuje v praxi problémy, na které Piráti upozorňují.
Samotnou lokalizaci (viz odkazované vlákno) bych rozhodně nedělal jako Pirátská strana, ale jako tým lidí, co to chce udělat. Piráty bych s tím spojil v rámci oboustranné propagace, možná by se našlo místo na pirátská témata na Jamendo blogu... koho co napadne a co bude pohodlně průchozí...