Pokusím se o interpretaci posbíraných odpovědí a trochu to dál posunout...
Vysněný systém: jak bychom chtěli, aby to bylo?
Co je udělatelné pro každého a co se dá udělat pro to, aby to bylo udělatelné pro každého?
když někdo, kdo má konflikt, jej oznámí s tím, že jej chce řešit
osobní kontakt nebo alespoň kontakt, který se osobnímu kontaktu blíží (mumble, spíše videokonference)
to jsou základní předpoklady. Kdo chce řešit konflikt, musí konflikt nahlásit, musí chtít komunikovat a musí existovat kanál pro komunikaci.
Konflikt se tedy musí nahlásit. Otázka je kam nahlásit a co se bude dál dít.
Myslím, že bude potřeba někoho, kdo ty nahlášené konflikty začne řešit. Tedy přijme zprávu o konfliktu a začne komunikovat a zjišťovat, kdo všechno by se měl řešení konfliktu účastnit a dohodnout se všemi místo a komunikační kanál. Jak budeme takovému člověku, který ten systém povede a zprostředkuje? Měl by to být člověk, který je schopen empaticky naslouchat, vyslechnout stěžovatele a další účastníky. Jinde takové funkci říkají mediátor, facilitátor, zprostředkovatel. Můžeme si tu funkci nazvat jak chceme.
Já jsem si to pro sebe nazval mediátor, ale nebazíruji na tom. Také jsem jej uvedl v bodech, co pomáhají konflikty řešit:
mediátor - nezaujatý zprostředkovatel komunikace schopný empatie
rozdělení konfliktu na menší části
ne každý může být schopen konflikt rozdělit na více podkonfliktů, ale pokud někdo identifikuje část, může navrhnout rozdělení konfliktu. To se nedá předem nějak určit a musíme to řešit individuálně podle potřeby. Identifikuje-li někdo podkonflikt, může se vyřešit na místě, pokud bude potřeba k vyřešení konfliktu, případně se může paralelně rozjet řešení podkonfliktu s účastníky, kteří jej chtějí řešit, zvlášť. Zkušený mediátor by podkonflikty také měl identifikovat a může se podle toho zachovat ještě na začátku.
zjistit si ke konfliktu maximum informací
zjistit názory účastníků konfliktu
dá se říct, že kompletní informace mohou podat nebo na ně odkázat pouze řešící účastníci. Objektivita absolutní není dosažitelná, ale je možné se snažit o objektivitu, kterou si můžeme vytvořit navzájem tak, aby zahrnovala subjektivní pohled a informace každého účastníka.
empatie, pochopení, respekt
ochota vyslechnout, pochopit, nebránit se názorům druhých a snažit se najít, co mi na nich vadí
nezájem o výsledek (nezaujatost/neutralita)
když někdo dokáže podpořit názor, se kterým také souhlasí
Ne každý je schopen reagovat vždy věcně, slušně, kontrolovat svoje emoce, naslouchat, chápat, respektovat, ptát se, být nezaujatý, podporovat ostatní, komunikovat a nebo komunikovat nenásilně.
Tedy tyto body nejsou udělatelné každým i když ostatním při řešení sporů pomáhají. Tady zase může pomoci někdo, kdo by měl zkušenosti s vedením diskuze a kdo může pomoci dobrat se věcných vyjádření. Měl by to být člověk, co je schopen naslouchat a umí se ptát k věci. Tedy zase jsme u toho "mediátora".
Stejně tak takový mediátor může pomoci eliminovat dost těch věcí, co při řešení konfliktů nepomáhají.
Co by přesně měl dělat ten facilitátor/mediátor? Pro navázání komunikace existují mediátorské postupy:
„Co byste si přál/a sdělit a komu, o tom, jak vám je teď vzhledem k tomu, co se stalo a důsledkům, které z toho vyplynuly?“ (může být i varianta: Co bys rád řekl/a o tom, jak se teď cítíš, když si vzpomeneš na to, co se stalo a komu?)
Toho, komu je sdělení určeno, se pak ptá:
"Co jsi jej/ji slyšel říct?"
A dále se ptá zpět:
Je to to, co jsi mu/ji chtěl sdělit?
Toho, kdo je někým považován za viníka konfliktu se zase může ptát:
„Co byste si přál/a sdělit a komu, o tom, čeho jste se snažil docílit (jakou potřebu jste se snažil naplnit) ve chvíli, kdy jste zvolil vykonat tento čin?“
Těmito na první pohled jednoduchými otázkami se dá dobrat empatického pochopení na všech stranách, mají-li účastníci zájem vyřešit konflikt smírem.
Osobně bych navrhoval tyto kroky a budu rád, když se k tomu vyjádříte, protože to nechci tvořit jen já podle sebe
- Vymysleme název role, která bude facilitovat a mediovat..
- Vytvoříme/najdeme facilitátory/mediátory.
- Vytvoříme novou skupinu na fóru, ve které se facilitátoři a mediátoři sdruží a budou tak identifikovatelní.
- Vytvoříme subfórum, které by mohlo sloužit pro nahlašování konfliktů a v některých případech možná i přímo k řešení konfliktů.
- Konflikt se může nahlásit přímo facilitátorovi/mediátorovi (SZ nebo jiný libovolný způsob), mohl by se nahlásit do subfóra, může poslat zprávu celé skupině facilitátorů/mediátorů
- Oznámíme ostatním, že systém existuje, jak funguje a že jej lze využít.