Vedl poslední kampaň do zastupitelstva Praze, která je prvním krajem, kde jsme se do zastupitelstva dostali. Cítím proto nadšení se s vámi podělit o některé základní věci a zkušenosti z kampaně. Je sice pravda, že Praha je jedno město a ostatní kraje mají více obyvatel na venkově. Myslím si ale, že řada zkušeností je dobře přenositelných i na vás a můžete je využít ve své kampani. Rovněž chci také jasně říci, že k tomu je potřeba celostátní koordinace a zázemí, na které se musí podílet stávající orgány.
Volební štáb
Utvořte neformální skupinu nazvanou třeba volební štáb, jejímž jediným cílem bude uspět ve volbách do zastupitelstva kraje. Tato skupinka bude fungovat zcela otevřeně, zveřejňovat svoje výstupy průběžně na internetu. Jde o neformální skupinu, která navzájem diskutuje, připravuje akce, vymýšlí a vybírá témata a slogany pro volby, sestavuje rozpočet kampaně apod. Vaším hlavním úkolem je aktivizovat a motivovat dobrovolníky (řada z nich je ochotná dnes pracovat jen za dobré reference). Formalizovaná místní sdružení apod. zřizujte pouze tam, kde lze očekávat skutečnou místní a dlouhodobou aktivitu. Zejména však musíte mít důvěru, že budou přijímání jako členové skuteční Piráti a nepůjde o žádné velrybářství. Pokud si není existující skupina schopna udržovat aktuální ani webové stránky a pořádat místní akce (diskuse, uklízení apod.), jistě nebude mít místní sdružení dlouhého trvání.
Zejména bude na začátku přemýšlet a diskutovat o tom, zda jít do voleb samostatně nebo v nějaké silnější koalici. Oba scénáře jsou dobře proveditelné a zkušenosti z Prahy i Brna ukazují, že jak samostatná kandidátka, tak koaliční kandidátka může mít smysl. Pokud uvažujete o koalici, nyní je již vhodný čas se bavit s uvažovanými koaličními partnery a vyjednávat podmínky spolupráce. Šance dostat se tam sami jsou ale velké, tak si vybojujte odpovídající pozici, při které nebude hrozit, že vás koaliční partner kvůli preferenčním hlasům přeskáče. Důležitá je podle mého soudu hlavně autentičnost koalice a zdůrazňování jedné společné myšlenky, kterou lidé berou. V koalici jsou o to důležitější dále popsané věci (pravidla povolební spolupráce, program, sestavování kandidátky apod.)
Způsob komunikace
Najděte si dobrou cestu, jak komunikovat se všemi příznivci. U nás v Praze jsme se scházeli pravidelně každé úterý od 17.00 hodin. V krajích to bude těžší a možná budou lepší lokální setkání a méně častá společná setkání v celém kraji. Za pět let fungování Pirátů jste však už asi poznali, jak nejlépe dělat krajské schůze. Osobní komunikace je základ dobrého fungování volebního štábu. Bez dobrého fungování volebního štábu nemůže být dobré povolební fungování zastupitelského klubu. Vedle toho byste měli mít také mailové kontakty a telefony na všechny lidi (většinou je vyplňují do prohlášení kandidáta, která si zkopírujte nebo vyfoťte). Strana by měla zajistit nějaký použitelný mailer, kterým může volební štáb oslovit všechny členy a příznivce v kraji. Velká část komunikace bude také probíhat přes plnění úkolů (viz níže). Tento způsob komunikace si dohodněte a seznamte s ním všechny členy, příznivce a dobrovolníky.
Zodpovědnost lídra a primární volby
Stát se lídrem je příležitost, které by si měl zvolený člověk vážit. Očekává se od něho, že zajistí, aby všechno fungovalo, tj. aby byla kvalitní kandidátka, aby lidé vystupovali v lokálních i celostátních médiích, aby volební štáb zjistil potřeby lidí v kraji a řešil je ve volebních tezích v souladu s Pirátským programem a společným programem pro krajské volby, aby byly výstupy autentické a zapadaly do vnímání Pirátů podle Pirátské identity a Pirátského klíče (Pirátský klíč je povinná četba!). Lídr musí jít příkladem, zaručuje i korektní vyúčtování a objednávky v kampani. Dobré však je, pokud lídr není zároveň krajský předseda, ale krajský předseda (u nás Ondra Profant) vykonává funkci hospodáře, takže se snižuje pravděpodobnost selhání jednotlivce např. neoprávněnými objednávkami a výdaji. V případě koalic může být vystupování i trochu posunuté (např. kampaň v Brně měla prvky recese). Lídr a čelní kandidáti by se měli několik měsíců před volbami uvolnit z práce a řešit naplno kampaň (tj. kontaktní kampaň, rozdávání novin, meetingy, televizní a radiové výstupy, diskuse apod.), mají na to podle volebního zákona právo (od registrace kandidátní listiny).
Lídr se volí v primárních volbách, které by se měly uskutečnit dostatečnou dobu před podáváním kandidátních listin. Každý kandidát by měl zvážit, zda se chce soustředit zejména na krajské volby v roce 2016 nebo na volby do poslanecké sněmovny (souběh mandátů je nežádoucí a neumožňuje kvalitně vykonávat funkci). Nedávejte na kandidátní listinu Pirátů vycpávkové kandidáty, ale snažte se ji sestavit tak, aby na ní byly pokud možno skutečné osobnosti, které stojí o to, v zastupitelstvu zasednout, prosazovat tam Pirátský program a působit autenticky. Dejte co nejširší prostor, aby měli dostatek času představit svou kandidaturu na lídra nebo čelo kandidátky. Krajské předsednictvo by mělo požádat i nakloněné osobnosti mimo stranu, aby kandidovali na lídra. Jakmile bude zvolen lídr, měl by před dalším kolem primárních voleb (volbou čelných kandidátů) opět oslovit nakloněné osobnosti mimo stranu s žádostí o účast v našich primárních volbách. I kdyby to nevyšlo, udělá to dobrý dojem a ukáže, že kandidátky sestavujeme skutečně otevřeně. Vystříhejte se jakýchkoliv dohod o tom, že ten podpoří toho či onoho, ať mohou členové hlasovat podle svého vědomí a svědomí a skutečně vybrat nejlepší kandidáty podle jejich vystoupení, vizí a zkušeností, což je smysl primárních voleb.
Předvolební práce
Velkou výhodou je, když budete vědět, co takový kraj vůbec dělá a jak funguje. Dělejte to dobře a lidé to ocení.

Sledujte průběžně kauzy ve vašim kraji (např. hospodaření s dotacemi, kontroly, velké stavby, zveřejňování informací, dodržování zákonných podmínek činnosti zastupitelstva, zdravotnictví, zásady územního rozvoje atd.) a vydávejte k nim stanoviska (viz příklad stanoviska k parkování v Praze a k hernám) pro sdílení na sociálních sítích a pro média. Tak si vybudujete názor na všechny podstatné kauzy (odstíníte vnitřní spory o program) a budete pro lidi čitelnější. Zároveň také lokální média převezmou vaše vyjádření a budou ho uvádět v různých anketách na toto téma. Vybudujte si aspoň základní nástroje, jak média kontaktovat (osobní vztahy, mailer, telefon apod.). Pořádejte vlastní akce nebo happeningy ke komunikaci našich témat a kritice přijatých chybných rozhodnutí (zkuste si např. zjistit celkové náklady na nějaký informační systém, např. produkty firmy Gordic, v provedení krajské samosprávy).
Sledujte a analyzujte ve volebním štábu možnosti, jak dosahovat co nejlepších výstupů při malých nákladech. My jsme se například rozhodli, že uděláme výběrové řízení na volebního analytika za částku cca 4000 Kč, za kterou nám Adam Zábranský zpracovat docela dost vstupů do kampaně, místo toho, aby dělal brigádu ve zmrzlinářství. V daných podmínkách se to tak ukázalo jako dobré rozhodnutí, které se nám vyplatilo, protože jsme nechtěli stavět kampaň na bezduchých mediálních výkřicích, ale na faktech a vlastních analýzách. Příklad smlouvy pro inspiraci je zde.
Programové teze
Začněte již nyní pracovat na programových tezích. Programové teze by měly vystihnout, o co na vašem kraji jde a měly by pojmenovat krajské problémy a navrhnout jejich řešení. Předpokladem programových tezí je, že se budete ptát lidí, co jim na kraji vadí, a že si položíte otázku, jaká témata se budou v krajské volební kampani řešit. Programové teze nedělejte delší než na 2 stránky, nemá to smysl. Můžete se inspirovat např. programovými tezemi v Praze. Podrobné pojednání naleznete v Pirátském programu a ve společném krajském programu (republikový výbor by měl schválit aktualizaci tohoto dokumentu, pokud ji považuje za nutnou). S těmito dokumenty musí být programové teze v souladu a do nich se můžete podívat, pokud nebudete vědět, jak na určitou otázku odpovědět. Zároveň tak Piráti zůstávají jednotnou a čitelnou politickou stranou.
Rozdělování úkolů v týmu
Naučte se jako tým pracovat s rozdělováním úkolů pomocí počítačového systému redmine (odškrtněte, že chcete vidět všechny úkoly, nejen hotové). Budete tak moci plánovat a sledovat plnění důležitých kampaňových úkolů (např. objednání materiálů, zamluvení akcí), rozdělovat odpovědnost mezi lidi a velmi snadno identifikovat slibotechny, které nic nedělají. Za každý jednotlivý úkol je zodpovědný právě jeden konkrétní člověk. Úkoly se nejlépe rozdělují na osobním setkání, kde se někdo k něčemu před ostatními veřejně přihlásí. Právě rozdělovník úkolů (redmine), nikoliv fórum, bude centrální aplikací, kterou budete používat při vedení kampaně. Fórum využívejte na přitahování pozornost, např. na sbírání připomínek k programovým tezím apod. Fórum jako pracovní nástroj je dobrý koncept, ale vůči internetové „kavárně“ v praxi těžko uhájitelný.
Sdílení volebních materiálů
Všechny textové a grafické materiály ukládejte v jednom veřejném úložišti, aby je mohl kdokoliv kdykoliv použít. Např. my jsme používali úložiště na githubu. Naučte s githubem pracovat všechny členy svého týmu a pro ty, kdo toho nejsou schopni, definujte alternativní metody, např. posílání souborů e-mailem. Díky veřejným úložištím jiných krajských sdružení budete moci zužitkovat ty nejpovedenější materiály. Jedním příkladem jsou krajské volební noviny Pirátů, kde můžete mít program, představení kandidátů apod. Lze to podat např. seriózní a idealistickou prezentací (Piráti v Praze) nebo s recesistickými a humornými prvky (Žít Brno).
Stejným způsobem můžete spravovat i kampaňový web. Náš kampaňový web byl na adrese praha.pirati.cz a jeho zdroj je zde (můžete si je sami zkopírovat a dále šířit, tzv. forknout). Mělo by být samozřejmostí, že web je neustále dostupný a je ostuda, pokud tomu tak u Pirátů není. Používejte doménu třetího řádu, kterou snad již zřídil technický odbor, např. http://jiznicechy.pirati.cz. Technický odbor by měl udělat prototyp takového místního webu, měl by k němu mít přístup některý jeho člen a některé části by měly být sdílené (např. moduly pro styly a šablony). Technický odbor musí zajistit nový web Pirátů, který bude statický, bude rychle zobrazovat základní informace pro občany a bude fungovat i jako rozcestník na jednotlivé krajské weby. Krajské weby by měly mít jednotný vzhled, ale měly by být spravovány decentralizovaně. Administrativní odbor by měl pro takové případy udělit obecný souhlas s provozováním aplikace, která má logo a jiné vnější znaky systému strany, bude-li krajský web odvozen z této šablony (viz statut technického odboru).
Bez peněz do kampaně nelez
Rozjeďte interní a externí fundraising. Mělo by být samozřejmostí, že kandidáti v čele kandidátky dají aspoň nějakou malou částku (cca 2000-5000 Kč) na kampaň, zejména jako příspěvek na materiály, které je samotné vyobrazují. Odměnou pro ně bude, že budou mít skvělou práci, při které budou moci realizovat své poslání a prosazovat Pirátský program. (Nezapomínejte na to, že strana dostane za každého zastupitele 237500 Kč za rok, což jsou peníze, za které se už něco dá dělat.) Fundraising se nám v Praze bohužel moc nepovedl, za což nesu odpovědnost, protože jsem na to nesehnal vhodného člověka. Leckdy by ovšem stačilo pouze odstranit stupidity, kterými si sami škodíme. Například aby na titulní stránce nebyl stav našeho bankovního účtu (kde jsou prostředky schraňované na parlamentní a krajské volby), ale kdyby tam byl cíl fundraisingu, např. vybrat určitou částku peněz na to či ono. Lze také využít crowdfunding, ale to jsme nezkoušeli.
Všechny finanční zdroje a výdaje by měly být shrnuty v rozpočtu kampaně, který je volebním rozpočtem a podmnožinou rozpočtu krajského sdružení na daný rok. Pracujte s penězi, které máte k dispozici jednak ze stranických zdrojů, jednak z fundraisingu a nezavazujte stranu k výdajům, na které v rozpočtu nejsou peníze, protože z toho bude jedině průser a způsobí to mnohem více škody než užitku.
Předcházení sporům a jejich řešení
Předcházejte zničujícím sporům, odsuzujte jejich zbytečné vyvolávání a ty, kdo je vyvolávají, zapojujte do kampaně. V kampani panuje přísný princip meritokracie: Kdo na něčem maká, ten také rozhoduje, jak se to bude dělat. Kdo nejvíc maká, nejvíc rozhoduje. Často přijde někdo v nevhodnou dobu s nějakým požadavkem, který se vám bude zdát otravný a budete mít vlastní představu. Lepší než s ním vést flame na fóru je vyjít mu vstříc a ukázat dobrou vůli (v našem případě např. někdo trval na tom, aby byly grafické materiály zveřejněny na webu ještě před tím, než byla tisková konference s jejich představením; protože naštěstí github nikdo z novinářů nečte, tak jsem tomu vyšel vstříc). Na druhou stranu je třeba trvat na základních zásadách transparence kampaně, hospodárnosti a schvalování výdajů krajským předsednictvem. Tomu pomůže, pokud jsou veřejně diskutovány na volebním štábu.
Je klíčové, aby lidé jako Helena Jarolímková nebo Petr Bajgar (jmenovaní prominou, že jsem si je vybral, ale můžou si za to svým dlouhodobým neurvalým a netýmovým vystupováním sami) nepůsobili při kampani destruktivně a nedemotivovali dobrovolníky, proto je dobré je zapojit do lokální kampaně (a evidovat plnění jejich úkolů v redmine nebo jiným způsobem). Pokud někdo vyvolává zbytečné spory, často stačí jen rozumný nezaujatý pohled lidí, kteří se kolem volebního štábu shlukují, a jejich společenské odsouzení jednání dotyčného. Je tak mnohem větší pravděpodobnost, že to dotyčný pochopí a začne dělat něco užitečného.
Dobrým nástrojem, jak předejít sporům při volebním úspěchu je dobře se navzájem znát z kampaně, mít k sobě respekt a důvěru a schválit si již před volbami základní pravidla povolební spolupráce. Např. my jsme si schválili povolební strategii, že vyjednávání bude vést ten, kdo bude mít nejvíce preferenčních hlasů, a že nebudeme vládnout s ČSSD, ODS a KSČM, které v Praze považujeme za nedůvěryhodné. To je také jasný veřejný statement pro média. Předpokladem pro formulování povolební strategie je sledovat a znát kauzy v kraji a lidi, kteří za nimi stojí.
Děkuji za pozornost, pokud jste můj souhrn dočetli až sem. Teď už to je hlavně na vás, abyste se předvedli, jak úspěšní budou Piráti ve vašem kraji! Podle mého názoru by bylo na místě to trochu více zpropagovat, udělat nábor nových členů (zatím třeba jen s jednoduchou možností přihlášení jména, e-mailu a telefonu s tím, že později by se svolal první volební štáb do krajského sídla) a již nyní přitáhnout do strany nové lidi, kteří nám pomůžou v krajských volbách 2016 uspět. Budu vděčný za konstruktivní připomínky, sdílení tipů, které vám pomohli v komunálních volbách a povzbudivé příspěvky. Mějte se fajn