Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Moderátoři: Komise předsedajících, Kampaňový tým, Finanční tým, Zahraniční, Vedoucí RT
Pravidla fóra
V tomto fóru odpovídají členové a příznivci Pirátů na vaše dotazy k platnému autorskému zákonu a také k naší politice v oblasti kopírování.
Před položením dotazu zkuste najít odpověď v seznamu Často kladených otázek
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 5
- Registrován: 19 srp 2013, 20:09
- Profese: Manažer
- Dostal poděkování: 2 poděkování
Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Zdravím,
rozhodli jsme se vytvořit unikátní projekt muzea videoherní historie http://retroherna.cz. Účelem je přiblížit více než 50 let dlouhou historii tohoto oboru, který se (narozdíl od mnoha jiných oborů lidské činnosti) dosud nikdo nepokusil zmapovat a přiblížit veřejnosti. Nejlepší metodou, jak předat toto kulturní děditství však nejsou vitríny s nicneříkajícími šedými krabičkami a popisky, nýbrž živý provoz a hraní na všech starých počítačích i konzolích.
S tímto projektem se nicméně dostáváme do konfliktu s autorským zákonem. Doufám, že se zde podaří nalézt někoho, dko by nám mohl poskytnout odbornou radu či pomoc.
K veřejné produkci (resp. poskytnutí dalším osobám) autorsky chráněného díla (SW, film, hudba) nestačí mít zakoupené originální médium (což by nebyl takový problém), nýbrž je třeba pořídit speciální licenci k tomu určenou. Tyto licence bývají zpravidla velmi drahé, časově omezené (musíte platit třeba roční poplatky) a především u starých her jsou prakticky nesehnatelné. Většinou je totiž třeba jednat přímo s vlastníkem či přeprodejcem práv pro Váš region, což v případě historických her a přístrojů, je mnohdy nezjistitelný subjekt.
Jsme samozřejmě připraveni jednat s příslušnými autory práv, které se podaří dohledat, nicméně tento postup rozvoj projektu zpomalí, prodraží a omezí o některé exponáty, kde se nepodaří rozumná dohoda, či nedohledá vlastník práv. Přišli jsme s řešením v souladu se zákony České Republiky. Problém je, že projekt našeho typu - v podstatě muzeum softwaru, je v Evropě naprosto bezprecedentní, advokáti si s ním příliš nevědí rady a zákon s ním evidetně nepočítá, tudíž se jeho výklad může lišit. Přiblížím:
___
§ 37 zákona č. 121/2000 Sb. hovoří o výjimce z autorských práv (resp. placení autorských poplatků) mimo jiné pro muzea, která za jistých okolností umožňuje pořizovat a poskytovat kopie originálů. Potřebovali bychom vědět kolik licencí a jakého typu musíme jako muzeum vlastnit, abychom svou činnost mohli provozovat. Jestli tedy musíme pořizovat plné licence na x počítačů s jasně definovanou možností hru dále pronajímat, nebo stačí daný počet standardních licencí pro běžné užívání, nebo stačí například jen jedna originální licence pro běžné používání a na zbytek počítačů je možné použít kopie.
Pokud jde o samotné založení muzea, které řeší zákon 122/2000 Sb., kde § 2 definuje sbírku a sbírkový předmět. Zde narážíme na problém, zda je vůbec možné zapsat software, konkrétně počítačové a konzolové hry. Jedná se nepochybně o lidský výtvor významný z hlediska techniky, avšak nevím, zda můžeme hovořit o věci movité?
Dále je otázkou, jak v tomto případě definovat nashromáždění/vlastnictví sbírky. Pro to je určující vlastnění originálních nosičů s SW, nebo platných licenčních smluv, nebo prostě jen dat na harddisku počítače?
Rovněž by mne zajímal názor, zda je vůbec průchozí, aby tento typ sbírky byl ministerstvem schválen jako regulérní muzejní sbírka. Formálně by se mělo jednat o kombinaci sbírky hardwaru a softwaru. Tedy staré hry poběží na dobových počítačích, pro plnohodnotný zážitek. Veškeré počítače a konzole budou tedy rovněž součástí sbírky.
Možné problémy: Jelikož jsem už věc rozebíral například s lidmi, co již mají muzeum (byť jiného charakteru), případně naopak mají počítačové herny a další zařízení velmi vzdáleně příbuzného charakteru, dovolím si zmínit názory na možné problémy, se kterými jsem se setkal. Údajně pokud umožním lidem hrát na síti proti sobě, je to již provoz počítačové herny, o ukázce v rámci muzea by šlo hovořit, pouze pokud by šlo hrát jen v jednom člověku, resp. na jednom počítači. My nesouhlasíme, multiplayer je součástí hry, má mnohdy jiná pravidla a fungování a je to jiný prožitek, který chceme v rámci muzea umožnit návštěvníkům vyzkoušet. Je ovšem otázkou jak na to bude hledět zákon, případně soud. Dále jsem se setkal s názorem, že je proti charakteru muzea, aby návštěvníci mohli exponáty volně používat. Tedy, že v muzeu může být pár věcí, které si může návštěvník vyzkoušet, ale není možné mít zcela interaktivní muzeum, kde bude možné většinu exponátů používat.
Závěrem možná ještě důležitá informace, projekt by měl zaštiťovat, a muzejní sbírka být ve vlastnictví, registrovaného spolku (dříve občanské sdružení). Přišlo nám to jako nejlepší varianta, protože od živnostníka, nebo s.r.o. by se očekával zisk, což by šlo zcela mimo zamýšlený charakter projektu. Pokud by byl vhodnější jiný subjekt, budeme opět velmi rád za radu.
Krom otázek si dovolím ještě shrnout, čeho potřebujeme docílit, třeba Vás napadne řešení, ve kterém se aplikují jiné zákony a paragrafy, než jsem zvolil já. Potřebujeme za co nejnižších licenčních nákladů vytvořit a veřejnosti nabídnout co nejširší sbírku starých počítačových a konzolových her. Založení projektu je příspěvkové a jeho provoz nemá perspektivu se stát výdělečným, jedná se o projekt nadšenců z této oblasti, kteří by se chtěli podělit o zajímavé informace a zkušenosti s širokou veřejností. Vhodné by bylo formální uznání muzejní sbírky i z důvodu, že se budeme snažit získat nějaké dotace na provoz od města, státu i EU, jelikož provoz bude spíše mírně prodělečný. Při tom se dle mého jedná o velmi zajímavý projekt, který nemá v Evropě obdobu.
__
Dosud jsme se zkusili obrátit na odbornou advokátní kancelář (neúspěšně) a na právní oddělení ministerstva kultury, kde již třetím měsícem čekáme na odpověď (přijetí dotazu bylo potvrzeno zhruba měsíc po odeslání)
Za veškeré rady a pomoc a předem děkujeme.
rozhodli jsme se vytvořit unikátní projekt muzea videoherní historie http://retroherna.cz. Účelem je přiblížit více než 50 let dlouhou historii tohoto oboru, který se (narozdíl od mnoha jiných oborů lidské činnosti) dosud nikdo nepokusil zmapovat a přiblížit veřejnosti. Nejlepší metodou, jak předat toto kulturní děditství však nejsou vitríny s nicneříkajícími šedými krabičkami a popisky, nýbrž živý provoz a hraní na všech starých počítačích i konzolích.
S tímto projektem se nicméně dostáváme do konfliktu s autorským zákonem. Doufám, že se zde podaří nalézt někoho, dko by nám mohl poskytnout odbornou radu či pomoc.
K veřejné produkci (resp. poskytnutí dalším osobám) autorsky chráněného díla (SW, film, hudba) nestačí mít zakoupené originální médium (což by nebyl takový problém), nýbrž je třeba pořídit speciální licenci k tomu určenou. Tyto licence bývají zpravidla velmi drahé, časově omezené (musíte platit třeba roční poplatky) a především u starých her jsou prakticky nesehnatelné. Většinou je totiž třeba jednat přímo s vlastníkem či přeprodejcem práv pro Váš region, což v případě historických her a přístrojů, je mnohdy nezjistitelný subjekt.
Jsme samozřejmě připraveni jednat s příslušnými autory práv, které se podaří dohledat, nicméně tento postup rozvoj projektu zpomalí, prodraží a omezí o některé exponáty, kde se nepodaří rozumná dohoda, či nedohledá vlastník práv. Přišli jsme s řešením v souladu se zákony České Republiky. Problém je, že projekt našeho typu - v podstatě muzeum softwaru, je v Evropě naprosto bezprecedentní, advokáti si s ním příliš nevědí rady a zákon s ním evidetně nepočítá, tudíž se jeho výklad může lišit. Přiblížím:
___
§ 37 zákona č. 121/2000 Sb. hovoří o výjimce z autorských práv (resp. placení autorských poplatků) mimo jiné pro muzea, která za jistých okolností umožňuje pořizovat a poskytovat kopie originálů. Potřebovali bychom vědět kolik licencí a jakého typu musíme jako muzeum vlastnit, abychom svou činnost mohli provozovat. Jestli tedy musíme pořizovat plné licence na x počítačů s jasně definovanou možností hru dále pronajímat, nebo stačí daný počet standardních licencí pro běžné užívání, nebo stačí například jen jedna originální licence pro běžné používání a na zbytek počítačů je možné použít kopie.
Pokud jde o samotné založení muzea, které řeší zákon 122/2000 Sb., kde § 2 definuje sbírku a sbírkový předmět. Zde narážíme na problém, zda je vůbec možné zapsat software, konkrétně počítačové a konzolové hry. Jedná se nepochybně o lidský výtvor významný z hlediska techniky, avšak nevím, zda můžeme hovořit o věci movité?
Dále je otázkou, jak v tomto případě definovat nashromáždění/vlastnictví sbírky. Pro to je určující vlastnění originálních nosičů s SW, nebo platných licenčních smluv, nebo prostě jen dat na harddisku počítače?
Rovněž by mne zajímal názor, zda je vůbec průchozí, aby tento typ sbírky byl ministerstvem schválen jako regulérní muzejní sbírka. Formálně by se mělo jednat o kombinaci sbírky hardwaru a softwaru. Tedy staré hry poběží na dobových počítačích, pro plnohodnotný zážitek. Veškeré počítače a konzole budou tedy rovněž součástí sbírky.
Možné problémy: Jelikož jsem už věc rozebíral například s lidmi, co již mají muzeum (byť jiného charakteru), případně naopak mají počítačové herny a další zařízení velmi vzdáleně příbuzného charakteru, dovolím si zmínit názory na možné problémy, se kterými jsem se setkal. Údajně pokud umožním lidem hrát na síti proti sobě, je to již provoz počítačové herny, o ukázce v rámci muzea by šlo hovořit, pouze pokud by šlo hrát jen v jednom člověku, resp. na jednom počítači. My nesouhlasíme, multiplayer je součástí hry, má mnohdy jiná pravidla a fungování a je to jiný prožitek, který chceme v rámci muzea umožnit návštěvníkům vyzkoušet. Je ovšem otázkou jak na to bude hledět zákon, případně soud. Dále jsem se setkal s názorem, že je proti charakteru muzea, aby návštěvníci mohli exponáty volně používat. Tedy, že v muzeu může být pár věcí, které si může návštěvník vyzkoušet, ale není možné mít zcela interaktivní muzeum, kde bude možné většinu exponátů používat.
Závěrem možná ještě důležitá informace, projekt by měl zaštiťovat, a muzejní sbírka být ve vlastnictví, registrovaného spolku (dříve občanské sdružení). Přišlo nám to jako nejlepší varianta, protože od živnostníka, nebo s.r.o. by se očekával zisk, což by šlo zcela mimo zamýšlený charakter projektu. Pokud by byl vhodnější jiný subjekt, budeme opět velmi rád za radu.
Krom otázek si dovolím ještě shrnout, čeho potřebujeme docílit, třeba Vás napadne řešení, ve kterém se aplikují jiné zákony a paragrafy, než jsem zvolil já. Potřebujeme za co nejnižších licenčních nákladů vytvořit a veřejnosti nabídnout co nejširší sbírku starých počítačových a konzolových her. Založení projektu je příspěvkové a jeho provoz nemá perspektivu se stát výdělečným, jedná se o projekt nadšenců z této oblasti, kteří by se chtěli podělit o zajímavé informace a zkušenosti s širokou veřejností. Vhodné by bylo formální uznání muzejní sbírky i z důvodu, že se budeme snažit získat nějaké dotace na provoz od města, státu i EU, jelikož provoz bude spíše mírně prodělečný. Při tom se dle mého jedná o velmi zajímavý projekt, který nemá v Evropě obdobu.
__
Dosud jsme se zkusili obrátit na odbornou advokátní kancelář (neúspěšně) a na právní oddělení ministerstva kultury, kde již třetím měsícem čekáme na odpověď (přijetí dotazu bylo potvrzeno zhruba měsíc po odeslání)
Za veškeré rady a pomoc a předem děkujeme.
- Lukas.Findeis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 4948
- Registrován: 04 dub 2010, 15:47
- Profese: běžecký trenér
- Dal poděkování: 1423 poděkování
- Dostal poděkování: 1375 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Takže by to chtělo najít právníky, kteří by vám byli schopni odpovědět na vaše otázky. Podle mě je minimálně originální fyzický nosič věc movitá, ale registrovat jako součást sbírky asi chcete to co je na nosiči, co?. A pokud budete neziskový muzeum, tak je otázkou, jestli vůbec budou nějaké licence potřeba. Např. v knihovnách můžeš zadarmo legálně pořádat projekce filmů bez licencí k veřejný a osobní produkci. Stačí si je stáhnout na netu.
Muzeum je podle definice Mezinárodní muzejní rady stálá nevýdělečná instituce ve službách společnosti a jejího rozvoje, otevřená veřejnosti, která získává, uchovává, zkoumá, zprostředkuje a vystavuje hmotné doklady o člověku a jeho prostředí za účelem studia, vzdělání, výchovy a potěšení.
Nějak si nedokážu představit neziskovou hernu, kde budou moct hrát lidi zadarmo
Co zkusit zapsat sbírku do CES?
Muzeum je podle definice Mezinárodní muzejní rady stálá nevýdělečná instituce ve službách společnosti a jejího rozvoje, otevřená veřejnosti, která získává, uchovává, zkoumá, zprostředkuje a vystavuje hmotné doklady o člověku a jeho prostředí za účelem studia, vzdělání, výchovy a potěšení.
Nějak si nedokážu představit neziskovou hernu, kde budou moct hrát lidi zadarmo

Co zkusit zapsat sbírku do CES?
735 07 66 99, Praha 12
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 5
- Registrován: 19 srp 2013, 20:09
- Profese: Manažer
- Dostal poděkování: 2 poděkování
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Do CESu budeme žádat o registraci, problém je ale právě třeba nezodpovězený dotaz, co lze registrovat jako exponát - zda ten fyzický nosič, nebo SW stažený z netu na disku, ... Jako možnost (na kterou jak to zatím vypadá dojde), je prostě to zkusit a čekat na reakci...
Tak žádné muzeum není zadarmo, všude platíš nějaké vstupné a prodávají se nějaké suvenýry. Neziskovost znamená, že ti toto pokryje náklady na provoz, údržbu, personál q shánění dalších exponátů, ale není to firma, která by šla do zisku, pokryjí se ti náklady, případně jsi lehce ztrátový a dorovnáváš to z dotací a příspěvků.
Tak žádné muzeum není zadarmo, všude platíš nějaké vstupné a prodávají se nějaké suvenýry. Neziskovost znamená, že ti toto pokryje náklady na provoz, údržbu, personál q shánění dalších exponátů, ale není to firma, která by šla do zisku, pokryjí se ti náklady, případně jsi lehce ztrátový a dorovnáváš to z dotací a příspěvků.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 586
- Registrován: 22 led 2010, 11:40
- Profese: IT - sítě a správa systémů
- Bydliště: Trutnov
- Dal poděkování: 336 poděkování
- Dostal poděkování: 231 poděkování
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Imho tohle asi nikdo nebude umět na 100 % zodpovědět, jste průkopníci a tohle k tomu bohužel patří. Bude to průzkum bojem. Každopádně vám držím palce, tuhle myšlenku už asi mělo spousta z nás (včetně mě) a vy jste zatím první s odvahou to zdrealizovat.
Přivádí mě to na myšlenku oprášit Didaktik Gama, který mám pořád ve skříni a na kterém začal můj pařanský život
Přivádí mě to na myšlenku oprášit Didaktik Gama, který mám pořád ve skříni a na kterém začal můj pařanský život

- Lukas.Findeis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 4948
- Registrován: 04 dub 2010, 15:47
- Profese: běžecký trenér
- Dal poděkování: 1423 poděkování
- Dostal poděkování: 1375 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Jo, tak sem to myslelMorx píše:Jako možnost (na kterou jak to zatím vypadá dojde), je prostě to zkusit a čekat na reakci...

735 07 66 99, Praha 12
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 5
- Registrován: 19 srp 2013, 20:09
- Profese: Manažer
- Dostal poděkování: 2 poděkování
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Počítáme s tím, že nám nikdo nedá jednoznačnou odpověď a že stejně v případě soudního sporu, bude mít soud naprosto jiný názor, než všechny právní expertízy, které můžeme získat. Na druhou stranu alespoň základní náležitosti se snažíme dát dohromady, protože komunikace s ministerstvem je na dlouhé lokte. A pokud budeme zkoušet jednu variantu po druhé (a na každou žádost mají asi 30 dní na odpověď, teď si nejsem jistý), tak si můžeme taky půl roku jenom vyměňovat žádosti. Navíc bez nějakého rudovaného právního názoru je i těžké se s nimi případně hádat ve chvíli, kdy by jejich postup nebyl v souladu se zákonem. Proto se snažíme získat nějaké základní podklady podpořené odborníkem.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 5
- Registrován: 19 srp 2013, 20:09
- Profese: Manažer
- Dostal poděkování: 2 poděkování
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
Měl byste někdo doporučení na odborného právního zástupce přes autorská práv, pro něhož by mohlo být zajímavé se tomuto projektu věnovat a zajistit právní průchodnost a s tím související podklady pro případné budoucí soudní spory?
- Roman.Kucera
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 15319
- Registrován: 14 zář 2010, 10:04
- Profese: IT
- Bydliště: Praha, Letná
- Dal poděkování: 2901 poděkování
- Dostal poděkování: 5772 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Interaktivní muzeum videoherní historie - RetroHerna
http://www.pirati.cz/valkaskolektivnimispravci
Zkuste Šalomouna.
Zkuste Šalomouna.
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!