Stránka 1 z 1
Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 23 led 2020, 15:09
od Exnerka
Slibovalo se skoncování s podobnými ne zrovna transparentními praktikami a namísto změny naopak ještě Zdeněk Hřib obhajuje netransparentní způsob zadávání zakázek u Dopravního podniku.
https://zpravy.aktualne.cz/regiony/prah ... 47ab5f122/
Důvodem je zakázka na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou podnik zadal prostřednictvím tzv. jednacího řízení bez uveřejnění, tedy bez veřejné soutěže, firmě Škoda Transportation.
Může prosím někdo objasnit, co DPP bránilo zakázku normálně vypsat?
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 24 led 2020, 12:42
od sinda
Může něko vysvětlit, proč si na dopravním podniku prostě nevyžádají dokumentaci k provozovaným vozidlům? Zadarmo to asi nebude, ale logicky pak odpadne nutnost zadávat mimozáruční servis nutně napřímo výrobci - tedy přesněji spíše opraváři původních ruských souprav, kde některé části jsou stále původní. Některé vybavení navíc není přímo produkt vybraného dodavatele servisu.
Jak se k tomu staví radní a zastupitelský klub na Magistrátu, to jako fakt takhle budou procházet miliardové zakázky zadávané napřímo?
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 24 led 2020, 12:56
od MartinKrupica
Já vnímám, že se jedná o tzv. vendor lockin, tj. klient je vázaný k původnímu dodavateli, protože typicky u softwaru ho nikdo jiný nebude umět upgradovat, upravovat atd... Tady v podobném duchu, dokumentaci vlastní Škoda Transportation, tak nikdo jiný patrně servis vozů nedokáže dělat. Nebo...? Je to podobné jak se zakázkou na klimatizaci do tramvají... Myslím, že jsou k tomu i posudky a ne jeden, že zadat zakázku v rámci JŘBÚ je legální. Ale vůbec neznám detail a je celkem fail, že o tom na profilu pirátora, ani na profilu radního pro dopravu není ani řádek. Tohle se přece musí naprosto precizně vykomunikovat!
Ale co jsem slyšel, DPP si tu zakázku zadal a tak úplně neinformoval ani dozorčí radu, ani primátora, ani gesčního radního, ani radu...
Pak tu bylo hlasování, jestli má zakázku prověřit nezávislá protikorupční organizace, piráti hlasovali proti. Patrně s nějakým důvodem, ale ten opět není nikde komunikován a minimálně navenek to vypadá pěkně blbě a dává to náboje politické konkurenci i koaličnímu partnerovi... tomu, který rád kdykoliv kopne do kotníků...
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 24 led 2020, 13:18
od Tramvajak
MartinKrupica píše: ↑24 led 2020, 12:56Já vnímám, že se jedná o tzv. vendor lockin, tj. klient je vázaný k původnímu dodavateli, protože typicky u softwaru ho nikdo jiný nebude umět upgradovat, upravovat atd... Tady v podobném duchu, dokumentaci vlastní Škoda Transportation, tak nikdo jiný patrně servis vozů nedokáže dělat. Nebo...?
Ten lock-in se ale může projevit jen u některých komponent. Co se software týče, část je třeba produkcí AŽD - konkrétně například LZA/ATP. To servisovat přímo Škodovka opravdu nemusí - ta si tam jen přihodí svoji marži, v podstatě za nic.
MartinKrupica píše: ↑24 led 2020, 12:56Je to podobné jak se zakázkou na klimatizaci do tramvají... Myslím, že jsou k tomu i posudky a ne jeden, že zadat zakázku v rámci JŘBÚ je legální.
Jen ty tramvaje jsou ještě v záruce, to je ten hlavní problém. A sekundárně pak neschopnost dokumentaci získat. T3 si taky servisuje DPP vlastními silami a nevozí to do
již zaniklého ČKD.
MartinKrupica píše: ↑24 led 2020, 12:56Ale co jsem slyšel, DPP si tu zakázku zadal a tak úplně neinformoval ani dozorčí radu, ani primátora, ani gesčního radního, ani radu...
Docela fail, když jde o vedení, které si tam spoludosadili Piráti a slibovali u toho skoncování se starými pořádky.
MartinKrupica píše: ↑24 led 2020, 12:56Pak tu bylo hlasování, jestli má zakázku prověřit nezávislá protikorupční organizace, piráti hlasovali proti.
Takže ba co hůř, někdo dostal nějaké
všimné?
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 25 led 2020, 18:18
od Michal.Stepan
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 26 led 2020, 21:04
od Viktor.Mahrik
Posílám, co jsem si dal v této věci na FB:
Jedno z velkých témat posledního zastupitelstva byla zakázka Dopravního podniku za 14 miliard. Co se tedy stalo a co se stane?
Představenstvo Dopravního podniku na konci prosince schválilo JŘBU na opravu metra za 14,7 miliardy bez odsouhlasení Dozorčí radou. Bohužel dle stanov na to představenstvo mělo právo.
Že se tento krok chystá, o tom sice dozorčí rada věděla, ale pro naše členy bylo překvapením, že se smlouva podepsala již minulý rok, když předchozí smlouva běžela až do konce tohoto roku.
Kolem celé kauzy je několik otázek, které budeme řešit v pondělí na koalici. Hlavní otázky, které vzeneseme budou:
1) Proč smlouvu představenstvo neprobralo s dozorčí radou?
2) Proč je smlouva na 15 dlouhých let?
3) Bylo JŘBU jedinou možností? Nešlo servis alespoň částečně dělat inhouse nebo soutěžit?
Doufám, že debata povede k posílení dozorčí rady a tím i k tomu, abychom byli lépe informovaní o dění v Dopravním podniku (narozdíl od koaličních partnerů máme jen dva členy v dozorčí radě. Naši koaliční partneři mají po 4 členech v DR a mají své zastoupení i v představenstvu) a k větší transparentnosti společnosti celkově.
Hlavní důvod, proč se vypsalo JŘBU je, jak již zmínil Martin Krupica, že veškerá dokumentace a know-how byla již v roce 2009 odprodána Škodovce. Bez toho tedy nelze provádět některé opravy. To ale neznamená, že jiné provádět také nelze. Celý postup vypsání výběrka a fakt, že to nebylo ani projednáno na dozorčí radě budí značné podezření.
Také si vyprošuji věty typu, že někdo z Pirátů obhajuje netransparentní způsob zadávání zakázek, nebo že "jde o vedení, které si tam spoludosadili Piráti a slibovali u toho skoncování se starými pořádky." Piráti mají v DPP v dozorčí radě pouze dva členy (naši koaliční partneři mají po 4 členech + své zastupce v představenstvu). Pro současné předsednictvo naši zástupci nehlasovali a ani neměli šanci ovlivnit jeho složení. Za Dopravní podnik nese politickou zodpovědnost Adam Scheinherr z Praha Sobě, který má v gesci dopravu a také do Dopravního podniku dovedl Witowského.
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 26 led 2020, 22:44
od Tramvajak
Viktor.Mahrik píše: ↑26 led 2020, 21:04Také si vyprošuji věty typu, že někdo z Pirátů obhajuje netransparentní způsob zadávání zakázek, nebo že "jde o vedení, které si tam spoludosadili Piráti a slibovali u toho skoncování se starými pořádky." Piráti mají v DPP v dozorčí radě pouze dva členy (naši koaliční partneři mají po 4 členech + své zastupce v představenstvu). Pro současné předsednictvo naši zástupci nehlasovali a ani neměli šanci ovlivnit jeho složení. Za Dopravní podnik nese politickou zodpovědnost Adam Scheinherr z Praha Sobě, který má v gesci dopravu a také do Dopravního podniku dovedl Witowského.
Pokuď si pozorně přečtete
odkazovaný článek, tak se proti tomu postupu nijak nevymezil ani primátor MUDr. Zdeněk Hřib. Naopak omlouvá postup současného vedení a jen se vymlouvá na vendor lock-in. Aniž by se zabýval aspekty, které Vy zde zmiňujete.
Prosím, udělejte si pořádek ve svých řadách. Primátor je vysoce postavená persona a jeho výroky zákonitě padají na hlavu všech Pirátů, ať se Vám to líbí či nikoliv. Bez ohledu na racionálnost Vaší reakce.
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 27 led 2020, 09:59
od Viktor.Mahrik
Tramvajak píše: ↑26 led 2020, 22:44
Pokuď si pozorně přečtete
odkazovaný článek, tak se proti tomu postupu nijak nevymezil ani primátor MUDr. Zdeněk Hřib. Naopak omlouvá postup současného vedení a jen se vymlouvá na vendor lock-in. Aniž by se zabýval aspekty, které Vy zde zmiňujete.
V článku je uvedena jedna citace:
"Bohužel vendor lock-iny tady zavedla ODS," řekl. "Tyhle vaše šméčka, které jste tady dělali v minulých letech, budeme velmi intenzivně řešit,"
Nevím, kde tam vidíte omlouvání. Je tam naopak, že to budeme velmi intenzivně řešit.
Re: Zadávání zakázek u DPP - transparentnost?
Napsal: 27 led 2020, 10:29
od Ondrej.Profant
Viktor.Mahrik píše: ↑27 led 2020, 09:59
Nevím, kde tam vidíte omlouvání. Je tam naopak, že to budeme velmi intenzivně řešit.
Což je zatím pro veřejnost na úrovni deklarací. Dobré by bylo ukázat konkrétní kroky, které se podnikly pro odstranění vendor lock-inu. Vyžádání té dokumentace apod. Koneckonců v případě Opencard jsme vyjednali předběžné soudní nařízení na to, že dodavatel systém nesmí vypnout.