Petr.Vileta píše:Martin.Polak píše:Tak zhruba píšeš: Hollywood má stále rekordní zisky a uživí se, ačkoliv filmy se masivně stahují zdarma na internetu.
Proč by tedy mělo vadit našim domácím autorům, že budou masivně stahováni? Stahování je přece reklama a určitě jim neklesne už tak nepatrný příjem.
S nadsázkou řečeno: řemeslníkům (Michalu Davidovi, Janu Svěrákovi), to nevysvětlíš, ale někteří velcí umělci nás pochopili (Karel Gott).
V tomto vlákně se biji pro zjednodušení jen za naše autory literatury. Za autory z Česka a Slovenska a za menší nakladatele.
Problematika autorského práva a z čeho budou živi autoři je složitá. Film, hudba a software jsou jiné kategorie a každá by se měla probírat zvlášť.
Nejde srovnávat firmy/značky/osobnosti jako Microsoft, Neil Gaiman, Zdeněk Svěrák, Star Wars a Justin Bieber. Tyhle velké značky mají alespoň možnost alternativních zdrojů příjmů které navrhuje ČPS - Piráti.
https://wiki.pirati.cz/kci/altmodely
Pro Justina Biebera může být "pirátství" reklama a to více lidí přijde na jeho koncert a o to více prodá svých triček, životopisů a dalších předmětů. Mají dokonce možnost požadovat za podpis CD či knihy peníze a na západě je to běžná praxe.
Microsoft může profitovat na placených certifikátech a školeních a může profitovat ze svého téměř monopolního postavení.
Může z něčeho podobného profitovat i náš autor literatury?
Já jsem nikdy nebyl na placeném autorském čtení (alternativa koncertu) a ani nemám žádné triko se svým autorem (obdoba merchandisingu). A nikdy jsem neplatil za podepsání knihy od tuzemského autora.
Rétorika našeho programu se pohybuje hned ve dvou extrémech.
a) Buď je zaseknutá v 90. letech a všude jsou zlotřilí knižní nakladatelé . Chudák autor nemá jinou možnost, než prodávat přes ně a je jejich nuzně placený otrok. Všichni nakladatelé jsou navíc stejní. Čtenář, zároveň nemá jinou možnost se ke knize jinak dostat, než přes zlotřilé nakladatele.
b) Jsme v budoucnosti. Je uzákoněn základní příjem a autor nepotřebuje vytvářet ze své knihy zisk a proto jej netrápí, že nemá práva na své dílo. Jeho dílo se stává brzy volným a on je potěšen, že se šíří.
Realita na současném knižním trhu je taková, že ročně vychází cca 17.000 titulů. Což je velké číslo a takové množství knih je možné jen tím, že jedna kniha která se dobře prodává zaplatí pět knih, kterým to trvá a nebo které se neprodají vůbec. Nakladatel může riskovat při vydávání knih jen proto, že ví, že má práva na některé knihy které mu vydělávají na jeho knihy které propadly.
http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-cesk ... ie/1481530